Maailman ensimmäinen kaupallinen hiekka-akku on Suomen Tuottava Idea

Suomen Nuorkauppakamarit ovat valinneet vuoden 2023 suomalaiseksi innovaatioksi maailman ensimmäisen kaupallisen hiekka-akun. Vatajankoski Oy:n ja Polar Night Energy Oy:n yhteistyössä toteuttamaa hiekka-akkua käytetään Kankaanpäässä osana paikallista kaukolämpöverkkoa.

Vatajankoski ja Polar Night Energy pääsivät New Yorkin Times Squaren valotaululle.

See below for English.

Viime vuoden alussa käyttöönotettu hiekka-akku on kerännyt maailmanlaajuista kiinnostusta, mikä kertoo innovaation potentiaalista ja ajankohtaisuudesta. Onnistunut kaupallistaminen on siivittänyt tamperelaisen startup-yhtiön Polar Night Energyn kasvuun ja koko maailman tietoisuuteen.

Hiekan lämmönvarastointikyvyn soveltaminen energia- ja prosessiteollisuuden tarpeisiin on uusi keksintö. Polar Night Energy aloitti hiekka-akun teknologian kehittämisen 2010-luvulla ja perusti koelaitoksen Tampereelle. Yli 500-asteiseksi lämmitettävä kaupallinen hiekka-akku, yhdessä toteutettuna Vatajankosken kanssa, on innovaation uusin askel.

”Hiekka-akkua lämmitetään halvalla tuuli- ja aurinkosähköllä. Sen lämmitysteho riittää noin 150 omakotitalon päivittäiseen lämmittämiseen”, sanoo Polar Night Energyn projektipäällikkö Liisa Naskali.


Voittajayritykset pääsevät Times Squaren valotaululle

Keksintö voitti jo 46. kerran järjestetyn Suomen Nuorkauppakamareiden Tuottava Idea -kilpailun. Vuoden alussa Kankaanpään Nuorkauppakamari yhdessä Kankaanpään kaupungin kanssa valitsivat maailman ensimmäisen hiekka-akun Pohjois-Satakunnan Tuottavaksi Ideaksi, mistä kilpailuhakemus eteni koko Suomen innovaatiosarjan voittoon.

”On ollut mahtavaa päästä tekemään yhteistyötä kaupungin ja paikallisten yritysten kanssa. Hienoa nähdä, että voi itse olla mukana ja auttaa paikallisia yrityksiä maailmankartalle”, toteaa paikallisesti Tuottava Idea -kilpailusta vastannut Teemu Salo Kankaanpään Nuorkauppakamarista.

Vatajankoski ja Polar Night Energy palkitaan NASDAQ Helsingin Pörssitalolla tiistaina 31.10., missä he pääsevät avaamaan pörssipäivän soittamalla pörssin avauskelloa. Lisäksi voittajayritykset pääsevät New Yorkin Times Squaren valotaululle.


Hiekka-akku on tuonut Pohjois-Satakunnalle valtavasti näkyvyyttä

”Kankaanpää haluaa toimia resurssiviisaasti, rohkeasti ja ratkaisukeskeisesti. Vatajankosken pääomistajana Kankaanpää toimii ikään kuin kokeilualustana tulevaisuuden ratkaisuille, joita voidaan hyödyntää muissakin kaupungeissa”, sanoo Kankaanpään kaupunginjohtaja Mika Hatanpää.

Hiekka-akun menestys on näkynyt noin 12 500 asukkaan kaupungissa. Kankaanpää on saanut näkyvyyttä sellaisilla palstoilla, johon kaupunki ei yksinään pystyisi.

”Vatajankosken ja Polar Night Energyn ideointi hiekka-akusta levisi maailmalle kulovalkean tavoin. BBC:n kuvausryhmä haastatteli yhtiön johtoa, jonka jälkeen kaupungissa vieraili useampi ulkomaalainen toimittaja. Kaupunki sai näkyvyyttä, jota tuskin olisimme pystyneet edes rahalla ostamaan”, kertoo Hatanpää.

Innovaatio on houkuttanut vieraita Kankaanpäähän jopa Aasiasta asti. ”Viime syksynä, tavallisena työpäivänä, tuotantolaitokselta soitettiin, että täällä on nyt bussilastillinen ulkomaalaisia vieraita. Kävi ilmi, että Uzbekistanin ministeriöiden seurue oli päättänyt ilmoittamatta tulla tutustumaan hiekka-akkuun”, muistelee Lauri Hölttä, Vatajankosken tuotantojohtaja.

Teksti: Teemu Salo, Pohjois-Satakunnan Tuottava Idea -projektipäällikkö, Kankaanpään Nuorkauppakamari

Tuottava Idea -kilpailun kilpailupäällikkö Päivi Tiura-Paavola, Microsoftin toimitusjohtaja Mervi Airaksinen, Vatajankosken toimitusjohtaja Pekka Passi ja Polar Night Energyn toimitusjohtaja Tommi Eronen. Kuva: Teemu Salo.


Tuottava Idea -kilpailu on Suomen Nuorkauppakamareiden järjestämä kaikille avoin innovaatiokilpailu, joka on tarkoitettu enintään kolme vuotta vanhoille tuote- tai palveluideoille. Tuottava Idea -kilpailu haluaa nostaa esiin uusia liikeideoita ja innovaatioita sekä korostaa niiden merkitystä yhteiskunnallisen kehityksen avaintekijöinä. Tuottava Idea -kilpailuun voi osallistua mikä tahansa tuotteeseen, palveluun, tuotantomenetelmään, liikeideaan tai muuhun yritystoimintaa edistävään toimenpiteeseen liittyvä idea tai innovaatio. Kilpailussa on annettu vuosien aikana tunnustusta monelle merkittävälle suomalaiselle yritykselle, joihin kuuluu mm. Genelec Oy, Polar Electro Oy, Ponsse Oyj ja Oura Health Oy. Voittajat saavat yrityksensä logon näkyviin mm. New Yorkin Times squaren valotaululle. Huikean näkyvyyden lisäksi kansalliset voittajat pääsevät soittamaan Nasdaq Helsinki -pörssin avauskelloa. Lisätietoa kilpailusta löytyy osoitteesta www.tuottavaidea.fi.

Vatajankoski Oy on uuden energian yhtiö, joka pienentää asiakkaidensa energiakustannuksia ja ilmastopäästöjä pysyvästi. Toteutamme tarkoitustamme ratkaisuilla, jotka säästävät enemmän kuin maksavat. Toimintamme perustuu läpinäkyvään pitkäaikaiseen kumppanuuteen. Palvelemme kaikkialla Suomessa. www.vatajankoski.fi  

Polar Night Energy Oy on tamperelainen startup-yritys, joka suunnittelee ja valmistaa korkean lämpötilan energiavarastoja uusiutuvalle energialle. Yrityksen kehittämä hiekka-akku varastoi puhdasta ja edullista sähköä lämmöksi, jonka voi hyödyntää silloin, kun sitä eniten tarvitaan. Yritys on perustettu 2018. www.polarnightenergy.fi


The World's First Commercial Sand Battery Is Finland's Productive Idea

Junior Chamber International Finland have selected the world's first commercial sand battery as the Finnish innovation of 2023. The sand battery, developed in collaboration between Vatajankoski Oy and Polar Night Energy Oy, is used in Kankaanpää as a part of the local district heating network.

The sand battery, introduced at the beginning of last year, has attracted global interest, indicating the potential and relevance of this innovation. Successful commercialization has propelled the growth of the Tampere-based startup company Polar Night Energy and brought worldwide recognition.

The application of sand's thermal energy storage capacity to the needs of the energy and process industries is a novel invention. Polar Night Energy began developing sand battery technology in the 2010s and established a pilot plant in Tampere. The commercial sand battery, capable of heating to over 500 degrees Celsius, in collaboration with Vatajankoski, represents the latest step in this innovation.

"The sand battery is heated using inexpensive wind and solar power. Its heating capacity is sufficient for daily heating of approximately 150 detached houses," says Liisa Naskali, project manager at Polar Night Energy.

Winning Companies Featured on Times Square Billboard

The invention won the Productive Idea competition that was organized by the JCI Finland for the 46th time. Earlier this year, Junior Chamber International Kankaanpää, in collaboration with the city of Kankaanpää, selected the world's first sand battery as Northern Satakunta's Productive Idea, which led to its victory in the nationwide innovation category.

"It has been fantastic to collaborate with the city and local businesses. It's great to see that we can be part of helping local businesses gain global recognition," says Teemu Salo, responsible for the Productive Idea competition locally at JCI Kankaanpää.

Vatajankoski and Polar Night Energy will be honored at NASDAQ Helsinki's Pörssitalo on Tuesday, October 31, where they will have the opportunity to ring the opening bell. Additionally, the winning companies will be featured on the billboards of New York's Times Square.

The Sand Battery Has Brought Significant Visibility To Northern Satakunta

"Kankaanpää aims to act resource-wise, boldly, and solution-oriented. As the majority owner of Vatajankoski, Kankaanpää serves as a testing ground for future solutions that can be applied in other cities," says Mika Hatanpää, the Mayor of Kankaanpää.

The success of the sand battery has been visible in the city of approximately 12,500 residents. Kankaanpää has gained visibility in places it could not have achieved on its own.

"The concept of sand battery by Vatajankoski and Polar Night Energy spread like wildfire around the world. A BBC film crew interviewed the company's management, and afterwards, several foreign journalists visited the city. The city received visibility that we could hardly have purchased with money," says Hatanpää.

The innovation has attracted visitors to Kankaanpää, even from as far as Asia. "Last autumn, on a regular workday, the production facility called to inform us that there is now a busload of foreign visitors here. It turned out that a delegation from Uzbekistan's ministries had decided to visit and explore the sand battery without prior notice," recalls Lauri Hölttä, production manager at Vatajankoski.